فلسفه برای کودکان (فبک)

۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۵:۵۰
امروزه، ضرورت پرورش تفكر كودكان در بيشتر كشورها مورد توجه قرار گرفته است و نظام‌هاي آموزشي در راستاي نيل به اين هدف بازنگري شده‌‌اند. يكي از مرسوم‌‌ترين روش‌هاي مورد استفاده در پرورش تفكر در بسياري از نقاط جهان، استفاده از برنامه‌ آموزش فلسفه به كودكان است. هدف فلسفه برای کودکان (فبک) رشد عقلانیت، کمک به حقیقت‌یابی، رشد ارزش‌‌شناسی و ارزش گذاری، رشد اخلاق و فضایل اخلاقی و رشد همه‌ جانبه شخصیت کودکان است. با توجه به ضرورت توجه هر چه بیشتر به این برنامه در نظام آموزشی ایران و متناسب‌سازی آن با ویژگی‌های فرهنگی کشورمان و با عنایت به توجه ویژه به تفکر در آموزه‌های اسلامی، مجموعه ده جلدی «داستان‌های فکری برای کودکان ایرانی» به عنوان گامی در جهت استقلال در انتخاب متون مورد استفاده در کلاس فلسفه به نگارش درآمد. در این مجموعه، با توجه به اهمیت بومی‌سازی برنامه فبک در هر کشور و نظر به ظرفیت بالقوه متون کهن فارسی در برانگیختن بحث‌های فلسفی، مؤلفان بر آن شدند که با نگاهی نو به طراحی متون قابل استفاده در کلاس‌های فبک بپردازند که متناسب با شرایط و ویژگی‌های روانی و فرهنگی کودکان ایرانی باشد. با نگارش این مجموعه، رویکردی جدید در آموزش فلسفه به کودکان مطرح شد که اگرچه خطوط کلی خود را از سبک لیپمن گرفت، اما با نوآوری‌های که انجام شد، به سمت استقلال پیش رفت. این مجموعه برای کودکان ۱۴- ۸ ساله تدوین شده است.